Pri stavbe rodinného domu, kde vás neobmedzuje malý priestor, časom majiteľ vždy počíta aj s garážou. Keď neplánuje zostať pri jedinom vozidle a finančná situácia to dovolí, má zmysel dvojitá garáž. Garáž, ktorá v sebe skryje dve autá, ako to poznáme z amerických filmov, je určite luxus, no po niekoľkých rokoch to bude bežný štandard, na ktorý sa už nejaký čas celkom prirodzene pripravujeme. Dvojitá garáž nie je len riešením pre vlastné vozidlá, ale aj pre vozidlo návštevy, priateľov, či prázdninujúcich členov rodiny. Zíde sa však opakovane. Pri potrebe dvojitej garáže budeme vždy riešiť niekoľko zásadných otázok.
Rozlišujeme, či je dvojitá garáž súčasťou rodinného domu. Vtedy je zahrnutá v zmysle nákresov a projektu už od samotného autora technických návrhov. Tá, ktorá má byť samostatnou stavbou a je ešte len v pláne, môže mať rôzne riešenie. Aj tu je dobré využívať služby architekta, alebo získať existujúci projekt.
V zmysle § 139b ods. 7 zákona č. 50/1976 Zb. je drobnou stavbou, ktorú je nutné ohlasovať na stavebnom úrade len taká, ktorá nepresahuje 25m2 a výšku maximálne 5 metrov. Dvojitá garáž nepotrebuje tak vysoký strop, no pokrytá plocha bude určite vyššia. Preto sa neriadime vyhláškam a zákonom týkajúcim sa drobných stavieb, ale zákonom, ktoré sa zaoberajú priamo stavbami ako takými. Garáž pre jedno vozidlo si s definíciou malej stavby vystačí.
Rozmery, ktoré sú vo všeobecnosti považované za ideálne pre parkovanie dvoch vozidiel, sú 6m x 6m. Ide o štvorec, v ktorom je dostatočný priestor pre vozidlo z každej strany. Pokiaľ disponujete dlhšími vozidlami, alebo väčšími nárokmi, prispôsobujete dĺžku práve im s prihliadaním do blízkej aj vzdialenej budúcnosti.
Rodina s dvoma vozidlami, prípadne komerčná stavba, prevádzka s možnosťami parkovania dvoch vozidiel. Dvojitú garáž využíva aj vlastník prívesného vozíka, alebo vozíka na člny, pokiaľ sa venuje splavovaniu. Nie je ich málo, čo nechávajú podobné vozíky aj vonku vplyvom počasia a snehu, čo nie je dobré pre stav technického stavu, aj pre kontroly STK.
Odporúčaných minimálnych 6×6 metrov sa rozširuje podľa nárokov na ďalší priestor. Je ním odkladací priestor pre parkovanie bicyklov. Tie samozrejme môžu mať závesné systémy, no manipulácia s bicyklami nemôže žiadať vyparkovanie vozidla kedykoľvek pri žiadosti cyklistu. Ak garáž slúži ako dielňa, zrejme si žiada celkom iné priestorové riešenia. Garáž sa stáva často odkladiskom rôznych predmetov. A aj pri jedinom aute časom niekomu v rodine napadne taký extrém ako „motorka“. Alebo dve motorky? Kam s nimi?
Netreba zabúdať aj na fakt, že vzhľadom na menšie vykurovacie nároky, sa z garáže neraz stáva aj priestor pre domácich hospodárov. Máme na mysli miesto ideálne pre prevádzku mraziacich boxov pre zabíjačku, či bežnú rodinnú zásobu. Aj na takéto detaily je možné prihliadať pri plánovaní priestorov. Ak na celom pozemku chýba pracovný stôl, je len otázkou čas, kedy by si ho pán domu chcel zriadiť v garáži. Pre domáce opravy, náradie a podobne. Stále je však dôležitý priestor okolo auta. Má byť prístupné z každej strany. Na otvorenie dverí, nakladanie, čistenie, alebo pohyb s predmetmi okolo neho bez rizika poškriabania.
Mimo už spomenuté dôvody a možnosti, sú to napríklad aj:
0 komentárov