Bulgur. Prečo ho jesť, čo obsahuje a čím je výnimočný?

Bulgur je celozrnná pšenica, ktorá je ľahko stráviteľná, má orieškovú príchuť a obsahuje mnoho prospešných látok. Skúsenosti s bulgurom majú Slováci predovšetkým vďaka Turecku a dovolenkám v rezortoch, kde miestni šéfkuchári bulgur využívajú vo vyššej miere.

Bulgur

Prednosťou bulguru je jeho skvelá chuť, jemná štruktúra, obsah živín a nenáročná príprava. V 100 gramoch bulguru je iba približne 90 kalórií, pričom obsahuje 5 gramov vlákniny, 3 gramy proteínov, ale žiadny tuk. V bulgure sa nachádzajú aj vitamíny a minerály, ako napríklad horčík, draslík, mangán, železo, zinok, vápnik a vitamín B.

Vláknina je dôležitá pre naše trávenie, znižuje produkciu žlče a tak predchádza vzniku žlčových kameňov. Podľa viacerých štúdií vie bulgur dokonca odstraňovať rakovinu prsníka. Okrem toho dokáže bulgur znížiť hladinu homocystínu v krvi. Jedná sa o aminokyselinu, ktorá sa vytvára pri metabolických reakciách v našom organizme. Problém nastáva až vtedy, keď sa zvýši úroveň aminokyseliny a s tým súvisia viaceré ochorenia, ako napríklad cukrovka, osteoporóza a ochorenia srdca.

Bulgur na mnoho spôsobov

O bulgure je známe, že sa dá pripraviť na tisíce spôsobov. Chutný je na sladko i slano. Podľa mnohých je chutnejší ako kuskus, je výraznejší ako ryže a pripravuje sa jednoduchšie, ako napríklad krúpy. Táto chutná pochutina sa získava z tvrdých odrôd pšenice. Bulgur nie je vhodný pre ľudí s celiakiou a poruchami príjmu lepku, pretože obsahuje lepok.

Pri namáčaní a varení bulguru vznikajú enzýmy a dochádza k premene škrobov na cukry. Vďaka tomu je jeho príprava taká jednoduchá.

Bulgur má vysoké nutričné hodnoty. Obsahuje bielkoviny, vlákninu, fosfor, horčík, železo a vitamín A. Je nápomocný pri tvorbe kolagénu, podporuje činnosť nervovej sústavy, čriev a imunitného systému.

Ako správne pripraviť bulgur

Bulgur možno pripraviť tromi spôsobmi:

  1. Varením – na slabšom ohni približne 12-15 minút. Môžete ho odstaviť po 5 minútach varenia a nechať dôjsť pod pokrievkou.
  2. Zaliatím horúcou vodou – zalejeme ho vriacou vodou, prikryjeme pokrievkou a zabalíme do utierky. Tento spôsob je dlhší a trvá približne 25-30 minút.
  3. Nabobtnaním – je najšetrnejší spôsob, pretože sa uchovajú všetky vitamíny a minerály. Zalejeme ho iba studenou vodou a necháme nabobtnať približne hodinu.

Pre lepšiu chuť bulguru ho zalejeme vývarom alebo pridáme zeleninový bujón či sójovú omáčku.

INZERCIA:

Zanechať reakciu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pokračovaním návštevy webstránky súhlasíte s používaním Cookies podrobnosti

Ako používa spoločnosť Google súbory cookie Cookie je krátky textový súbor, ktorý do prehliadača odosielajú navštívené webové stránky. Webovým stránkam umožňuje zapamätať si informácie o vašej návšteve, napríklad preferovaný jazyk a ďalšie nastavenia. Ďalšia návšteva stránok tak môže prebehnúť ľahšie a môže byť produktívnejšia. Súbory cookie sú dôležité. Bez nich by bolo prehliadanie webu oveľa zložitejšie. Súbory cookie používame na množstvo cieľov. Používame ich napríklad na ukladanie vašich predvolieb bezpečného vyhľadávania, na výber relevantných reklám, na sledovanie počtu návštevníkov na stránke, na zjednodušenie registrácie do nových služieb a na ochranu vašich údajov. Pozrite si zoznam typov súborov cookie, ktoré Google používa, a prečítajte si o tom, ako spoločnosť Google a jej partneri tieto súbory cookie používajú v inzercii. Naše pravidlá ochrany osobných údajov vysvetľujú, ako chránime pri používaní súborov cookie vaše osobné údaje a iné informácie. Zdroj a kompletné vysvetlenie na: https://www.google.com/policies/technologies/cookies/

Zatvor