Predaj nehnuteľnosti, či už máte byt, pozemok, alebo kohokoľvek ako sprostredkovateľa, je vážna vec. Vážna preto, že práve nehnuteľnosť je zväčša to najcennejšie mimo vlastného života, čo vlastníme a máme. Nehnuteľnosť je tiež ten jediný artikel, ktorý nám tvorí istotu vyššej sumy na účte, než výplata v bežnej práci za mesiac. Keďže tak veľa znamená pre mnohých ľudí predávajúcich aj nakupujúcich, takýto predaj neprebieha len tak, že si na Bazos.sk dohodnú predaj dvaja ľudia medzi sebou. Takýto predaj musí mať svoje náležitosti, musia mať o prevode vlastníctva vedomosť aj patričné úrady, ba občas aj iné dotknuté strany, alebo susedia, ak sa ich týka vaše nadobudnuté vlastníctvo.
Ak sa orientujete v tejto oblasti, alebo máte vedomosti a trpezlivých úradníkov, odvážnejší túto oblasť zvládnu sami. Realitné kancelárie však ponúkajú riešenie tejto oblasti už pri predaji. Pre opakované skúsenosti, ale tiež dôveryhodnosť aj na úradoch je tak tento proces pomerne rýchly. Je však pravdou, že samotné služby realitnej kancelárie môžu nehnuteľnosť predražiť o províziu a ďalšie poplatky. V prípadoch atraktívnych nehnuteľností, jasnej ceny a odhodlania predaja vo vlastnej réžii existuje niekoľko spôsobov, ktoré pre predaj nehnuteľnosti existujú a majú zmysel aj pre druhú stranu – predávajúcich. Realitná kancelária zbavuje predajcu aj nákupcu starostí a šetrí čas, hoci niečo stojí. Inzerátom bez realitky ale predaj a nákup končiť nebude. Potrebné budú aj:
Na to, aby ste predali svoj dom v obci XY vo svojej réžii a neminuli stovky eur na reklamu, niekedy postačí veľmi málo. Je pritom dobré siahnuť na primárne možnosti a zasiahnuť aj tú cieľovku, ktorá sama netuší, že je cieľovka, kým neuvidí ponuku. Ak totiž na svojej ulici označíte nehnuteľnosť ako „na predaj“, viditeľná informácia zarezonuje aj v obci. Niektoré obecné úrady dokonca uvítajú informáciu, že niekto z miestnych predáva dom. Odvážni hľadači nehnuteľností, ktorí túžia o bývaní v obci XY totiž môžu napísať priamo na obecný úrad. Alebo sa prejsť obcou a nález domu na predaj je pre nich dôvod, pre ktorý sa zastavia.
Neuvádzajte len mobil. Uveďte aj email. Nie každý chce, vie, či môže telefonovať. Prípadne sa chce ozvať už v sobotu večer. Alebo len nemá istotu, kto sa mu v akej nálade ozve. Mnohí ľudia sú mnohých nálad a neustále v rôznych situáciách. Susedia neraz môžu pomôcť pri propagácii. Neopomínajte jeden zásadný fakt. Vždy bude oproti vám, či v blízkosti nejaký sused, ktorý pozná niekoho so záujmom o vlastné bývanie, či presťahovanie. Možno o tom dokonca teraz ani netuší a vy to o ňom neviete. Odrazu prichádza príležitosť bývať bližšie pri svojich rodičoch, alebo najlepšom priateľovi. A iná taká príležitosť už nemusí prísť.
Miesta, ktoré tu boli od čias starého Avíza, regionálnych novín a prvých online pokusov, majú svoju popularitu dodnes. Už to nie je miesto, ktoré by bolo prepojené na váš profil na sociálnej sieti a potrebné náležitosti, ktoré je potrebné uviesť, už organizuje prevádzkovateľ externej služby.
Na Slovensku sa v posledných rokoch najvýraznejšie presadil inzertný portál www.bazos.sk, menším je stále populárny www.inzercia.sk. Na ostatných bežných inzertných portáloch už riskujete stratu časovej investície. Nejde pritom o zhadzovanie ich významu, ale kľúčové je aj to, nie koľko predajcov zverejňuje inzeráty, ale koľko ľudí ich na týchto portáloch hľadá. AK chýba návštevnosť, prirodzený záujem a popularita portálu, je to problém. Silu menších inzertných portálov oslabuje aj zložitosť a technické riešenie. Ak je portál plný neaktuálnych inzerátov, slabej možnosti ochrany, prepojenia, ochrany proti spamu a hackrom, je takéto prostredie obťažujúce a odpudzujúce pre predajcu, ale hlavne pre potenciálneho nákupcu.
Svoj vlastný inzerát môžete vložiť aj priamo do najväčších inzertných portáloch, ktoré sú vytvorené na to, aby umožnili pridávanie nehnuteľností do predaja, alebo dopytov na ich kúpu. Realitným maklérom, aj bežným občanom.
To najdôležitejšie, bez čoho sa ani neodvažujte pridávať inzerát, sú informácie a vlastnosti predávanej nehnuteľnosti. Ak chcete inzerát neviditeľný, neuvádzajte cenu, ani podrobnosti. Minimálne informácie o popise a len telefonický kontakt „chcete vedieť – volajte!“ priláka maximálne realitnú kanceláriu, aby vás presvedčila, že to zvládnu lepšie. Ak neuvediete cenu, váš inzerát nepríde všetkým tým, ktorí si nastavili automaticky prijímané upozornenia v cenovej hladine „od – do“. Uvádzajte presnú polohu a pokúste sa pripraviť čo najviac fotografií.
Uvádzajte pravdu. Záujemca môže mať screenshot inzerátu a konfrontovať vás s ním môže dokonca aj po predaji, ak ste v inzeráte uviedli alebo zamlčali niečo podstatné a môže byť v prípadnom spore úspešný. Mimo pravdivé údaje si inzerát vyžaduje uvádzať aj podiel, ak je iný ako 1/1 (čiže iný ako výlučné vlastníctvo), nehnuteľnosť s ťarchou, alebo ide o nehnuteľnosť bez prístupovej cesty, či v inom probléme. Záujemca vyberá nehnuteľnosti na diaľku, číta popis a práve toto sú vlastnosti, ktoré zásadne menia pohľad a porovnávanie nehnuteľností. Sledujte preto inštrukcie inzertných portálov, všetky polia preto, aby vznikol inzerát plnohodnotný a kompletný.
Porovnajte si inzerát, v ktorom sú nekvalitné dve fotografie z ktorých nevidieť nič. Popis, v ktorom je rovnako tak takmer nič a nejasná cena, prípadne cena dohodou. Nevyzerá ani dôveryhodne, môže vám pripadať, že ležérny prístup predávajúceho ani nedokazuje skutočný záujem niečo predávať, alebo sa baviť so záujemcom. Príliš ležérny inzerát je jedna vec. Druhá vec sú inzeráti prdávjúce pozemki z domom z branku, elektrikcu pripoj. Ak nie ste úplne presvedčení o svojom jazykovom prejave a gramatike, požiadajte o pomoc niekoho ďalšieho. Dokázať už v inzeráte, že máte problém v súčasnej dobe s gramatikou môže vyvolať aj iné domnienky, či predsudky. Alebo vyprovokovať reakcie na inzerát, ktoré nebudú o záujme a už vôbec nie pozitívne.
K inzerátu pridajte maximum fotografií, ktoré môžu kupujúceho zaujať. V záhrade máte unikátny sad? Prečo nie je na fotkách? Aká je prístupová cesta? Koľko áut zaparkuje na dvore? Plynová prípojka je pred domom, alebo je zavedená aj v dome? Ak to ide, dajte to na fotografiu. Pri rozhodovaní záujemcu, či vás bude kontaktovať, občas zaváži detail. Ak je k domu záhrada, majte ju na fotografiách. Zostáva nepochopiteľné, prečo je mnoho inzerátov bez takýchto fotiek. Stačí tak málo, aby bol inzerát s predajom nehnuteľnosti dokonalý. Práve záhrada, či dvor neraz pracuje s fantáziou potenciálneho nákupu. Má byt pivnicu? Prečo nie sú nikde fotografie pivníc? Je to priestor navyše. Cenný pre každého, kto zavára, alebo škrečkuje. Prečo takéto fotografie chýbajú v inzerátoch zostáva nepochopiteľné. Pritom nákupcu zaujíma, čo môže byť jeho, ako to jeho budúce vlastníctvo môže vyzerať.
0 komentárov