Chcete predať svoje nehnuteľnosti? Kde a ako zverejniť inzerát?

Predaj nehnuteľnosti, či už máte byt, pozemok, alebo kohokoľvek ako sprostredkovateľa, je vážna vec. Vážna preto, že práve nehnuteľnosť je zväčša to najcennejšie mimo vlastného života, čo vlastníme a máme. Nehnuteľnosť je tiež ten jediný artikel, ktorý nám tvorí istotu vyššej sumy na účte, než výplata v bežnej práci za mesiac. Keďže tak veľa znamená pre mnohých ľudí predávajúcich aj nakupujúcich, takýto predaj neprebieha len tak, že si na Bazos.sk dohodnú predaj dvaja ľudia medzi sebou. Takýto predaj musí mať svoje náležitosti, musia mať o prevode vlastníctva vedomosť aj patričné úrady, ba občas aj iné dotknuté strany, alebo susedia, ak sa ich týka vaše nadobudnuté vlastníctvo.

Bazén domov

Pri predaji a kúpe nehnuteľnosti je nevyhnutné:

Ak sa orientujete v tejto oblasti, alebo máte vedomosti a trpezlivých úradníkov, odvážnejší túto oblasť zvládnu sami. Realitné kancelárie však ponúkajú riešenie tejto oblasti už pri predaji. Pre opakované skúsenosti, ale tiež dôveryhodnosť aj na úradoch je tak tento proces pomerne rýchly. Je však pravdou, že samotné služby realitnej kancelárie môžu nehnuteľnosť predražiť o províziu a ďalšie poplatky. V prípadoch atraktívnych nehnuteľností, jasnej ceny a odhodlania predaja vo vlastnej réžii existuje niekoľko spôsobov, ktoré pre predaj nehnuteľnosti existujú a majú zmysel aj pre druhú stranu – predávajúcich. Realitná kancelária zbavuje predajcu aj nákupcu starostí a šetrí čas, hoci niečo stojí. Inzerátom bez realitky ale predaj a nákup končiť nebude. Potrebné budú aj:

  • Kúpno-predajná zmluva s overeným podpisom. Nejde o byrokraciu, ako tvrdia mnohí skôr, než pochopia význam tejto povinnosti. Celá „byrokracia“ nás chráni predtým, aby niekto cudzí neprišiel do vášho domu a nezačal tvrdiť, že máte ísť preč, pretože celý dom ráno kúpil na Facebook Marketplace od Johna Smitha, s vašim skopírovaným podpisom.
  • Vklad do katastra: Návrh do katastra sa vkladá na príslušnom katastrálnom úrade, ale je to možné aj osobne pomocou portálu Slovensko.sk. K takémuto návrhu nový majiteľ prikladá zmluvu o nadobudnutí vlastníckeho práva (predajná zmluva), geometrický plán ak sa zlučujú parcely, delia a pod, prípadne ďalšie dokumenty, ak si to žiada komplikovaná situácia k nehnuteľnosti (vecné bremeno, vlastníctvo neuvedené na liste vlastníctva)

Predaj nehnuteľnosti vo svojej réžii a jeho propagácia

Na to, aby ste predali svoj dom v obci XY vo svojej réžii a neminuli stovky eur na reklamu, niekedy postačí veľmi málo. Je pritom dobré siahnuť na primárne možnosti a zasiahnuť aj tú cieľovku, ktorá sama netuší, že je cieľovka, kým neuvidí ponuku. Ak totiž na svojej ulici označíte nehnuteľnosť ako „na predaj“, viditeľná informácia zarezonuje aj v obci. Niektoré obecné úrady dokonca uvítajú informáciu, že niekto z miestnych predáva dom. Odvážni hľadači nehnuteľností, ktorí túžia o bývaní v obci XY totiž môžu napísať priamo na obecný úrad. Alebo sa prejsť obcou a nález domu na predaj je pre nich dôvod, pre ktorý sa zastavia.

Drevostavba a drevodomy a interiér

Neuvádzajte len mobil. Uveďte aj email. Nie každý chce, vie, či môže telefonovať. Prípadne sa chce ozvať už v sobotu večer. Alebo len nemá istotu, kto sa mu v akej nálade ozve. Mnohí ľudia sú mnohých nálad a neustále v rôznych situáciách. Susedia neraz môžu pomôcť pri propagácii. Neopomínajte jeden zásadný fakt. Vždy bude oproti vám, či v blízkosti nejaký sused, ktorý pozná niekoho so záujmom o vlastné bývanie, či presťahovanie. Možno o tom dokonca teraz ani netuší a vy to o ňom neviete. Odrazu prichádza príležitosť bývať bližšie pri svojich rodičoch, alebo najlepšom priateľovi. A iná taká príležitosť už nemusí prísť.

Možnosti propagácie vlastného inzerátu:

  • Sociálne siete – vlastný profil. Ako verejný príspevok z profilu, ktorý nie je vytvorený včera, pôsobí inzerát reálne a dôveryhodne.
  • Facebook a inzertné skupiny – Nie stránka, nie profil, ale skupina. Takzvané „groups“ sú komunity inzertných skupín, do ktorých je možné sa pripojiť a rovnocenne komunikovať. Existujú rôzne skupiny, ktoré nájdeme pod názvom „nehnuteľnosti“ alebo pod slovami „byty, inzercia, predaj bytov, inzercia Banská Bystrica, Burza Bratislava“ a podobne. Napríklad podľa príslušnosti k mestu, regiónu. Dajte si pozor, aby podmienky takej skupiny vôbec povoľovali inzerciu nehnuteľností. Skupiny založili bežní ľudia a tak je časté, že títo ľudia aplikujú prísne pravidlá hraničiace so zamietaním inzerátov napríklad ak neuvediete nejaký presný údaj, alebo nesplníte podmienku. Text inzerátu preto majte vždy napísaný v počítači, nie priamo do takéhoto príspevku. V prípade zamietnutia sa k nemu nedostanete.
  • Opäť sociálne siete – Facebook Marketplace: nástroj Marketplace (do vyhľadávania na Facebooku zadajte „marketplace“ a zobrazí sa inzertná zóna) je možné zadať vlastný inzerát. Pri jeho vložení vám Facebook ponúkne automatické vloženie inzerátu aj do rôznych inzertných skupín.

Inzertné portály a inzeráty nehnuteľností

Miesta, ktoré tu boli od čias starého Avíza, regionálnych novín a prvých online pokusov, majú svoju popularitu dodnes. Už to nie je miesto, ktoré by bolo prepojené na váš profil na sociálnej sieti a potrebné náležitosti, ktoré je potrebné uviesť, už organizuje prevádzkovateľ externej služby.

Na Slovensku sa v posledných rokoch najvýraznejšie presadil inzertný portál www.bazos.sk, menším je stále populárny www.inzercia.sk. Na ostatných bežných inzertných portáloch už riskujete stratu časovej investície. Nejde pritom o zhadzovanie ich významu, ale kľúčové je aj to, nie koľko predajcov zverejňuje inzeráty, ale koľko ľudí ich na týchto portáloch hľadá. AK chýba návštevnosť, prirodzený záujem a popularita portálu, je to problém. Silu menších inzertných portálov oslabuje aj zložitosť a technické riešenie. Ak je portál plný neaktuálnych inzerátov, slabej možnosti ochrany, prepojenia, ochrany proti spamu a hackrom, je takéto prostredie obťažujúce a odpudzujúce pre predajcu, ale hlavne pre potenciálneho nákupcu.

Portály zamerané na nehnuteľnosti – na čo pozor?

Svoj vlastný inzerát môžete vložiť aj priamo do najväčších inzertných portáloch, ktoré sú vytvorené na to, aby umožnili pridávanie nehnuteľností do predaja, alebo dopytov na ich kúpu. Realitným maklérom, aj bežným občanom.

To najdôležitejšie, bez čoho sa ani neodvažujte pridávať inzerát, sú informácie a vlastnosti predávanej nehnuteľnosti. Ak chcete inzerát neviditeľný, neuvádzajte cenu, ani podrobnosti. Minimálne informácie o popise a len telefonický kontakt „chcete vedieť – volajte!“ priláka maximálne realitnú kanceláriu, aby vás presvedčila, že to zvládnu lepšie. Ak neuvediete cenu, váš inzerát nepríde všetkým tým, ktorí si nastavili automaticky prijímané upozornenia v cenovej hladine „od – do“. Uvádzajte presnú polohu a pokúste sa pripraviť čo najviac fotografií.

Stavba domu

Uvádzajte pravdu. Záujemca môže mať screenshot inzerátu a konfrontovať vás s ním môže dokonca aj po predaji, ak ste v inzeráte uviedli alebo zamlčali niečo podstatné a môže byť v prípadnom spore úspešný. Mimo pravdivé údaje si inzerát vyžaduje uvádzať aj podiel, ak je iný ako 1/1 (čiže iný ako výlučné vlastníctvo), nehnuteľnosť s ťarchou, alebo ide o nehnuteľnosť bez prístupovej cesty, či v inom probléme. Záujemca vyberá nehnuteľnosti na diaľku, číta popis a práve toto sú vlastnosti, ktoré zásadne menia pohľad a porovnávanie nehnuteľností. Sledujte preto inštrukcie inzertných portálov, všetky polia preto, aby vznikol inzerát plnohodnotný a kompletný.

Prečo zverejniť inzerát s maximom informácií a fotografiami?

Porovnajte si inzerát, v ktorom sú nekvalitné dve fotografie z ktorých nevidieť nič. Popis, v ktorom je rovnako tak takmer nič a nejasná cena, prípadne cena dohodou. Nevyzerá ani dôveryhodne, môže vám pripadať, že ležérny prístup predávajúceho ani nedokazuje skutočný záujem niečo predávať, alebo sa baviť so záujemcom. Príliš ležérny inzerát je jedna vec. Druhá vec sú inzeráti prdávjúce pozemki z domom z branku, elektrikcu pripoj. Ak nie ste úplne presvedčení o svojom jazykovom prejave a gramatike, požiadajte o pomoc niekoho ďalšieho. Dokázať už v inzeráte, že máte problém v súčasnej dobe s gramatikou môže vyvolať aj iné domnienky, či predsudky. Alebo vyprovokovať reakcie na inzerát, ktoré nebudú o záujme a už vôbec nie pozitívne.

Drevostavba a drevodomy

K inzerátu pridajte maximum fotografií, ktoré môžu kupujúceho zaujať. V záhrade máte unikátny sad? Prečo nie je na fotkách? Aká je prístupová cesta? Koľko áut zaparkuje na dvore? Plynová prípojka je pred domom, alebo je zavedená aj v dome? Ak to ide, dajte to na fotografiu. Pri rozhodovaní záujemcu, či vás bude kontaktovať, občas zaváži detail. Ak je k domu záhrada, majte ju na fotografiách. Zostáva nepochopiteľné, prečo je mnoho inzerátov bez takýchto fotiek. Stačí tak málo, aby bol inzerát s predajom nehnuteľnosti dokonalý. Práve záhrada, či dvor neraz pracuje s fantáziou potenciálneho nákupu. Má byt pivnicu? Prečo nie sú nikde fotografie pivníc? Je to priestor navyše. Cenný pre každého, kto zavára, alebo škrečkuje. Prečo takéto fotografie chýbajú v inzerátoch zostáva nepochopiteľné. Pritom nákupcu zaujíma, čo môže byť jeho, ako to jeho budúce vlastníctvo môže vyzerať.


Zavřít reklamu
Zavřít reklamu