Vysoký tlak vody možno použiť na čistenie, vyšší aj na odlakovanie auta

Aj mužom sa občas hodí odlakovač. Nie však na nechty, ale v garáži, pri rekonštrukcii starého vozidla, či prerábke nie tak starého tátoša. Kým v zámorí je celkom rozšírené povedomie o tom, že vysoký tlak vody dokáže nie len auto vyčistiť, ale pri veľmi silnom tlaku aj odlakovať, u nás sa o tom veľa nevie. Najmä preto, že tak silné tlakové čističe bežne nekúpime. Jedine ak v priemysle na to určenom a za nemalú sumu.

vysokotlakový čistič

Vysoký tlak s vodou na lak auta

Odlakovanie vozidiel, čiže návrat k pôvodnému továrenskému odtieňu karosérie skôr, ako vyliezla z lakovne, si vyžadujem veľké nasadenie. V prvom rade dostane zabrať brúska, ruky, aj čas. Nehovoriac o nutnej dávke šťastia. Zväčša sa autá len prelakujú, avšak pri vysokotlakovom čističi fungujúcom na báze rýchlo prúdiacej vody jedným smerom, sa dá ľahko docieliť aj bez veľkej námahy zbavenie náterov. Odhalíte tak napríklad aj to, či bolo auto búrané a tmelené, alebo či sú všetky diely naozaj podkladovo rovnaké.

Vysoký tlak vody dokáže naozaj odstrániť lak. Tým odstránite nie len nálepky a nečistoty, ale naozaj všetko z karosérie. Vrátane hrdze. Chce to však tlak začínajúci na hodnote 400 barov, reálne však pre dobrý výsledok viac ako 500 barov.

Čistenie auta od laku má svoje zásady

Pri čistení auta je nevyhnutných niekoľko opatrení, vďaka ktorým sa vyhnete neskorším problémom. V prvom rade je to zabezpečenie interiéru, tesnenia okien a okien samotných. Vysoký tlak vody má svoju silu. Pri takomto silnom výkone si žiada chlapskú ruku, ktorá vie držať koncovku hadice dostatočne pevne. Odstredivá sila by mohla narobiť neželanú neplechu. Počítajte s tým, že silný tlak môže v okolí tesnenia natlačiť vodu aj tam, kde to nie je nutné. Pozor na prieduchy a ak odstraňujete gumené a plastové chrániče dverí, zostávajú v nich dierky od skrutiek. Tie môžu zatiecť. Veľmi dôležitý je uhol a vzdialenosť. Uhol je nevyhnutný preto, aby ste nespôsobili preliačeniny a aj na samotný lak prúd vody mohol pôsobiť a vzdialenosť preto, aby prúd vôbec smeroval tam, kam potrebujete, nestrácal pre dlhú vzdialenosť silu, alebo pri krátkej vzdialenosti zbytočne voda neprskala a nepôsobila prehnane na povrch.

Aj pre neželané negatívne vlastnosti čistenia a odlakovania vysokotlakovým čističom je to zväčša technológia využívaná pri kompletných prerábkach a generálkach, kde stenu garáže lemuje celé vnútro auta a sami dúfate, že jedného dňa z toho bude, podobne ako v LEGO stavebnici, celé pojazdné auto s papiermi v poriadku.

Kedy je hranica čistenia a odlakovania

Už sledovanie tohto videa je svojim spôsobom zážitok. Je to na prvý pohľad o niečo silnejšie, než klasické „WAPky“, vysokotlakové čističe, akým sme sa už venovali. U nás v redakcii máme Hitachi AW130, vysokotlakový čistič, ktorý je rovnako tak použiteľný na automobil. Žiaden strach. Jeho sila, ako sila predstaviteľa klasických domácich vysokotlakových čističov, vás laku na aute nezbaví. Za to je skvelým pomocníkom na odstraňovanie blata z offroadov, nečistôt, zaschnutého hmyzu, bežných nečistôt, alebo len bežné oplachovanie. Na odstránenie laku na aute je nevyhnutný vysoký tlak s oveľa väčším prietokom vody. Ak má tlakový čistič ohrev vody, alebo dodávate ohrievanú vodu na 60°, len zvyšujete účinnosť.

Hitachi vysokotlakový čistič

Poznámka: Na odstránenie laku z karosérie auta potrebujete tlak presahujúci 400 až 500 barov. Ideálne však medzi 600 až 700 barov. Pri 400 alebo 500 baroch riskujete, že lak len narušíte a farbu na aute celkom vôbec neodstránite. Sú staršie laky, ktoré odstránite aj pri 400. Pri tlakových čističoch ako je spomínaný Hitachi AW130 ide o pracovný tlak 90 barov, kde neexistuje možnosť odstrániť bežný lak na nepoškodenej karosérii.


Zavřít reklamu
Zavřít reklamu